Samsvar

OBO legger stor vekt på samfunnsansvar.

OBO-Code of Conduct for selskapsansvar

Forord

Vi i selskapsgruppen OBO Bettermann erkjenner vårt selskapsansvar forbundet med firmaets globale virksomhet (internasjonalt gjerne betegnet som "Corporate Social Responsibility"). Denne "OBO-Code of Conduct zur gesellschaftlichen Verantwortung" (heretter kalt "CoC") fastholder hva dette fremfor alt innebærer med hensyn til arbeidsvilkår, sosial og økologisk bærekraft, samt transparens, fortrolig samarbeid og dialog. Innholdet i vår COC uttrykker vårt felles verdigrunnlag hos OBO Bettermann, slik det er definert i våre retningslinjer, og fremfor alt som støtte til en sosial markedsøkonomi.

CoC er konsipert som en selvstendig forpliktelse, og hjelper oss med å reagere på de ulike rammevilkårene som gjelder i et globalt marked, samt å håndtere utfordringer og forventninger i samfunnet forbundet med stadig med integrert samarbeid i verdikjeder.

1. Grunnleggende forståelse av en samfunnsansvarlig firmaledelse

En felles, grunnleggende forståelse av en samfunnsansvarlig firmaledelse ligger til grunn for CoC. For OBO Bettermann betyr det at vi påtar oss ansvar, ved å tenke over følgene av våre beslutninger og handlinger som firma, både med hensyn til økonomi og teknologi, såvel som sosialt og økologisk, og at vi praktiserer en passende interesseavveining. Vi bidrar i henhold til våre respektive muligheter og handlingsrom frivillig til nytte for samfunnet, og for en bærekraftig utvikling der hvor vi har våre avdelinger. Vi orienterer oss her etter generelt anerkjente etiske verdier og prinsipper, fremfor alt med hensyn til integritet og redelighet, og med respekt for menneskeverdet.

2. Gyldighetsområde

2.1 Denne CoC gjelder for alle avdelinger og firmaenheter i vår selskapsgruppe globalt.

2.2 Vi forplikter oss til å overholde innholdet av denne CoC, samt å fremme dette hos våre leverandører og i andre verdikjeder, ut fra våre respektive muligheter og handlingsrom.

3. Sentrale punkter for en samfunnsansvarlig firmaledelse

Vi hos OBO Bettermann vil jobbe aktivt for at de i det etterfølgende omtalte verdiene og prinsippene blir tatt hensyn til og overholdt på bærekraftig vis.

3.1 Overholdelse av lovverk

Vi overholder gjeldende lovgivning og andre rettslige forskrifter i land hvor vi er aktive. I land med svake institusjonelle rammer tester vi omhyggelig hvilken god firmapraksis fra vårt hjemland som bør anvendes for å støtte en ansvarlig firmaledelse.

3.2 Integritet og Organizational Governance

3.2.1 Vi hos OBO Bettermann orienterer oss ved vår aktivitet etter generelt anerkjente etiske verdier og prinsipper, fremfor alt med hensyn til integritet og redelighet, og med respekt for menneskeverdet, tolerant og ikke-diskriminerende med hensyn til religion, livssyn, kjønn og etikk.

3.2.2 Vi tar avstand fra korrupsjon og bestikkelser i henhold til den respektive FN-konvensjonen (FNs konvensjon mot korrupsjon fra 2003, ikrafttredelse i 2005), og fremmer på egnet vis transparent, håndtering med integritet samt ansvarlig styring og kontroll hos selskapet.

3.2.3 OBO Bettermann fremmer en sunn og anerkjent firmapraksis og en rettferdig konkurranse. Ved konkurranse etterstreber vi å opptre profesjonelt og utføre kvalitetsrettet arbeid. OBO Bettermann har et partnerskapsforhold til tilsynsmyndighetene, pleier en fortrolig omgang med disse og holder oss til retningslinjene fra Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie e.V: "Retningslinjer for vår forbundsvirksomhet - Anvisninger for opptreden i samsvar med antitrustlovgivning i ZVEI".

3.3 Forbrukerinteresser

I den utstrekning forbrukerinteresser berøres, holder vi oss til forskrifter som beskytter forbrukere, samt til relevante distribusjons-, markedsførings- og informasjonspraksiser. Ekstra verneverdige grupper (f.eks. ungdommer, funksjonshemmede) gis ekstra oppmerksomhet av oss.

3.4 Kommunikasjon

Vi hos OBO Bettermann kommuniserer åpent og dialogorientert om kravene i denne CoC, og hvordan disse omsettes, med våre medarbeidere, kunder, leverandører og andre interesse- og kravgrupper. All dokumentasjon utarbeides i samsvar med våre forpliktelser, blir ikke urimelig endret eller ødelagt og oppbevares på sakkyndig vis. Forretningshemmeligheter og firmainformasjon fra partenre behandles varsomt og fortrolig.

3.5 Menneskerettigheter

Vi engasjerer oss for å fremme menneskerettighetene og overholder menneskerettighetene i henhold til FN-pakten (FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, FN-resolusjon 217 A (111) fra 1948), fremfor alt de som er omtalt i det etterfølgende:

3.5.1 Privatsfære

Beskyttelse av privatlivet.

3.5.2 Helse og sikkerhet
Ivaretakelse av helse og arbeidssikkerhet, fremfor alt det å sikre et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø, for å unngå ulykker og personskader.

3.5.3 Trakassering
Beskyttelse av medarbeidere mot fysisk straff, og mot fysisk, seksuell, psykisk eller verbal trakassering eller misbruk.

3.5.4 Ytringsfrihet
Beskyttelse og sikring av retten til ytringsfrihet og til å gi fritt uttrykk for sin mening.

3.6 Arbeidsvilkår

Vi hos OBO Bettermann overholder følgende sentrale arbeidsnormer fra ILO {International Labour Organization = den internasjonale arbeidsorganisasjonen):

3.6.1 Barnearbeid
Forbudet mot barnearbeid, dvs. ansettelse av personer under 15 år, med mindre lokale regler fastsetter høyere aldersgrenser, og med mindre unntak tillates (ILO-konvensjonen nr. 138 fra 1973 og ILO-konvensjonen nr. 182 fra 1999).

3.6.2 Tvangsarbeid
Forbud mot tvangsarbeid av enhver art (ILO-konvensjon nr. 29 fra 1930 og ILO-konvensjon nr. 105 fra 1957).

3.6.3 Lønn
Arbeidsnormene med hensyn til lønn, fremfor alt med tanke på lønnsnivå i henhold til gjeldende lovgivning og bestemmelser (ILO-konvensjon nr. 100 fra 1951).

3.6.4 Arbeidstakerrettigheter
Respekt for arbeidstakerens rett til foreningsfrihet, forsamlingsfrihet, samt til kollektiv- og tarifforhandlinger, i den utstrekning dette tillates og er mulig i det respektive landet (ILO-konvensjon nr. 87 av 1948 og ILO-konvensjon nr. 98 av 1949).

3.6.5 Diskrimineringsforbud
Alle medarbeidere skal behandles uten noen form for diskriminering (ILO-konvensjon nr. 111 av 1958)

3.7 Arbeidstid

Vi overholder arbeidsnormene med hensyn til maksimalt tillatt arbeidstid.

3.8 Miljøvern

Vi oppfyller bestemmelser og normer for miljøvern som gjelder våre virksomheter, og opptrer miljøbevisst ved alle våre avdelinger. Vi opptrer dessuten ansvarlig i omgang med naturlige ressurser, og i samsvar med prinsippene i Rio-erklæringen (de 27 prinsippene i "Rio Declaration on Environment and Development" fra 1992, som var resultatet av FNs miljø- og utviklingskonferanse i Rio de Janeiro).

3.9 Sivilt samfunnsengasjement

Vi hos OBO Bettermann bidrar til samfunnsutviklingen og den økonomiske utviklingen i land og regioner hvor vi er aktive, og fremmer slike frivillige aktiviteter blant våre medarbeidere.

4. Omsetting og gjennomføring

Vi foretar alle egnede og rimelige bestrebelser for å omsette og anvende de prinsipper og verdier som beskrives i denne CoC kontinuerlig. Avtalepartnere bør dersom det kreves, og som utslag av resiprositet, informeres om vesentlige tiltak, slik at det kan etterprøves om overholdelsen av disse er prinsipielt sikret. Det foreligger ingen rett til videreformidling av drifts- og firmahemmeligheter, konkurranserelevant informasjon eller annen beskyttelsesverdig informasjon.

Forklaring om moderne slaveri

Moderne slaveri er en forbrytelse og i strid med grunnleggende menneskerettigheter. Det finnes i ulike former, som slaveri, tvangs- og pliktarbeid, menneskehandel og barnearbeid, som alle har det til felles at en person får sin frihet unndratt av en annen, som utnytter denne til personlige eller økonomiske formål.

OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG (heretter forkortet OBO Bettermann) anerkjenner sitt moralske og sosiale ansvar som firma til å praktisere nulltoleranse for moderne slaveri i enhver form. Vi forplikter oss ved vår firmavirksomhet til å motvirke slaveri og mennskehandel, og skal i den utstrekning det er mulig sikre at det verken forekommer slaveri eller mennskehandel i våre leveringskjeder.

OBO Bettermann vil oppnå disse målene på følgende vis:

  • Grundig kontroll og undersøkelse av leveringskjeden
  • Kontinuerlig inspeksjon og evaluering av prosesser for å overvåke at alle ansatte som et minimum mottar minstelønn, samt retten til arbeid.
  • Støtte til en kultur hvor kritikk kan ytres og varslere beskyttes
  • OBO Bettermann vil ikke samarbeide eller bedrive handel med selskaper som man får kjennskap til er involvert i slaveri eller menneskehandel.
  • OBO Bettermann har nulltoleranse for slaveri og menneskehandel, og forventer at disse verdiene overholdes av alle sine leverandører.
  • Leverandører må på forespørsel kunne dokumentere at erklæringen overholdes til OBO Bettermann sin fulle tilfredshet.
  • OBO Bettermann forbeholder seg retten til å foreta jevnlige kontroller forbundet med erklæringen, og forventer ubegrenset samarbeid fra sine leverandører ved slike kontroller.

Dersom det oppdages at en leverandør hos OBO Bettermann handler i strid med erklæringen, vil OBO Bettermann iverksette tiltak umiddelbart, herunder mulig oppsigelse av leveringsavtaler, overenskomster eller andre kontrakter med den respektive leverandøren.

Firmaledelse
N-2025 Fjerdingby